14 Mart 2008 Cuma

Bir Fikir Daha GittiGidiyor

Saklamayı seven bir milletiz, artık kullanmadığımız şeyleri ne atmaya kıyabiliyoruz ne de başkasına vermeye. "E o kadar para verdim kullanmasak da dursun kenarda lazım olur birgün" diyoruz genellikle. "Madem kullanmıyorsunuz satın o zaman" mı dediniz??? Alıcıyı nerden bulacağız, tabi bir de madem satıyoruz iyi bir paraya gitmeli değil mi? Bu sorularımızın cevabı GittiGidiyor'da saklı...

1994 yılında İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi mezunları Serkan Borançılı ve Burak Divanlıoğlu mimarlık zor başka işlere el atalım diyip yanlarına O.D.T.Ü. Makine Mühendisliği'nden mezun arkadaşları Tolga Kabataş'ı da alıp e-ticarete adım attılar. E-ticaretin zorluklarını ise yaşayarak öğrendiler. 2000 yılında temelleri atılan GittiGidiyor, 2001 Şubat ayında hizmete girdi. O dönemki ekonomik krizden etkilenen sitenin anlamlı büyümesi ancak 2003 yılının sonlarına doğru gerçekleşti. O zamana kadar 3 kişilik bir ekip olarak çalıştılar. Kodlama konusunda ise 19 yaşlarında iki gençten yardım aldılar. Herhalde o gençlerin hayatlarında kabul ettikleri en doğru iş oldu çünkü daha sonra bu iki genç şirkete ortak edildi. 40 bin dolarlık bir sermaye ile başladıkları bu işte ilk 2-3 yıl para kazanamasalarda, bir süre sonra GittiGidiyor'un kazandığı ivme onları memnun etmeye başladı. Siteye ilk ürünleri kendileri eklediler, fakat bir süre sonra site koleksiyoncuların uğrak yeri haline gelmeye başladı. Yavaş yavaş ürün ağacı da koleksiyon ürünlerinden daha geniş bir ürün yelpazesine doğru büyüdü. 2004 yılında artık 100 bin kayıtlı kullanıcıları vardı ve pazarlama deneyimi yaşayabilecek duruma gelip ntvmsnbc'e reklam verdiler. 2005 yılında ise ilk tv reklam kampanyasını başlattılar. 7 yılda katettikleri yol hayranlık verici. Artık 172 çalışana, 1.8 milyondan fazla kayıtlı kullanıcıya, 530.000'den fazla günlük ziyaretçiye ve 750.000'in üzerinde günlük satış fırsatlarına sahip GittiGidiyor, Türkiye'nin en büyük e-ticaret platformuna dönüştü.

GittiGidiyor tarihinde yaşananlar bu kadar değil elbette. Bu dönem içerisinde bir çok açık arttırma sitesi açıldı. Özellikle Mynet'in nevaria.com'u ve Doğan Holding'in pazaryeri.com'u için büyük reklam kampanyaları verildi. 2004 yılında eBay'in pazaryeri.com ile ortak olacağı söylentileri üzerine GittiGidiyor yönetim kurulu eBay ile iletişime geçti ve 2005 Nisan ayında bir sunum yaptılar. Amaçları Türkiye'ye dair planları varsa rakip olmak yerine ortaklık kurmaktı. O dönemden sonra sürekli bir bilgi alışverişi içinde oldular. Bu süre içerisinde GittGidiyor alıcı ve satıcıları arasındaki bağ daha da kuvetlendi. 2006 Mayıs'ta eBay Ceo'su Meg Whitman Türkiye'den çok etkilenip girişim yapmaya karar verdikten sonra Haziran ayında daha ciddi görüşmeler yapılmaya başlandı. Tam bu görüşmelerin ortasında 12 Şubat 2007'de Tolga Kabataş'ın okuldan arkadaşı olan Cenk Angın gittidiyor'un CEO'su olarak göreve başladı. 2007 Mayıs'ta ise Burak, Serkan ve Tolga Bey'in büyük emeklerle bugünlere getirdikleri GittiGidiyor'a eBay %10 ile azınlık ortak oldu. Kuvvetlenen kullanıcı zinciri ve arkalarına aldıkları eBay desteği ile GittiGidiyor.com rakipleri karşısında artık daha da güçlü hale geldi.

GittiGidiyor.com, Operasyon, IT, Muhasebe/Finans, Pazarlama ve İnsan Kaynakları departmanlarına sahip. Operasyon departmanı altında müşteri hizmetleri, ödemeler-güvenlik ve risk yönetimi birimleri mevcut. Müşteri hizmetleri günde 3000 ile 3500 arası temasa karşılık vermekte. Ödemeler-güvenlik birimi alıcınında satıcınında madur olmamasını sağlamaya çalışıyor. Satışlar 4 aşamada gerçekleşiyor. Ürün satın alındığında para, havuz hesaba aktarılıp bloke ediliyor. Ürün satıcı tarafından kargolanıyor, alıcı teslim alıp ürüne OK verdikten sonra alıcıya para aktarımı gerçekleştiriliyor. Risk yönetimi ise sahtekarlık olayları ile ilgileniyor. Taklit ürünlerde alıcının koşulsuz iade hakkı oluyor. Çalıntı malları satımıyla ilgili ise GittiGidiyor yönetimi polis ile işbirliği içerisinde hareket etmekte.

Peki nasıl para kazanıyorlar? Satıcılar ürünlerini listeleyebilmek için bir ücret ödemek zorunda. Ücret ürünün fiyatına ve çoklu satış olup olmadığına göre değişiyor. Listeleme ücreti doğal bir filtreleme görevi görüyor, böylece site çöp ürünlerden kurtulmuş oluyor. Bu durum sitenin büyüme hızını yavaşlatsa da kalitesini arttıran bir unsur olarak karşımıza çıkıyor. Satıştan sonra ise son fiyat üzerinden %10 komisyon alınıyor. Bu oran diğer açık arttırma sitelerine göre biraz yüksek olsada bu kadar büyük bir alıcı kitlesine sahip olan sitede son satış fiyatı diğerlerine göre daha yüksek olduğundan satıcılar bu orana razı oluyorlar.

Bu başarılı e-ticaret modelinden sonra boş durmayıp yeni işlere atılan ekip, itiraf.com'un sahibi Ersan Özer'le birlikte istanbul.net, izmir.net, ankara.net olmak üzere 3 lokal arkadaşlık sitesi projesini hayata geçirdiler. Ayrıca guncel.net ile haber servisi, timsah.com ve uzmantv.net ile de video hizmeti sunuyorlar. Özellikle uzmantv'nin yaratıcılığı ve sunduğu içeriği ile diğer video sitelerinden farkı hemen göze çarpıyor. Gelecekle ilgili ise 3 projeleri daha bulunuyor.

Projelerindeki başarılarının sırrını Burak Divanlıoğlu "İşlerimize kendimizi adıyoruz, en büyük sırrımız bu." şeklinde özetledi. Başarılı insanların hikayesini hayranlıkla okurken ya da dinlerken düşünmemiz gereken bir soru var. Peki biz kendimizi işimize adıyor muyuz?...

2 yorum:

Unknown dedi ki...

Son cümle düşündürücü ! Güzel yazı tebrikler...

sohbet dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.