28 Şubat 2008 Perşembe

Bir Girişimcinin Hikayesi: Kudret Çurey ve alisverissaati.com





Çoğumuzun aklına yaratıcı olduğunu düşündüğü fikirler gelir de bir türlü onları hayata geçirecek cesareti gösteremeyiz. Hep bir destek ararız kendimize, "Yapamazsın sen bu işi!", "Bunlarla uğraşmak yerine önce okulunu bitir" diyenlere daha çok kulak asarız, yavaş yavaş körelir girişimci ruhumuz ve sonunda vazgeçeriz. Kudret Çurey'in hikayesi bu ön yargıları, kalıpları yıkıp girişimci ruhlara ışık tutacak, ilham verecek nitelikte.

1996 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümüne giren Kudret Çurey, 2002 ylında önce tatil amaçlı gittiği Amerika'da internet ve eBay gerçeği ile karşılaşıp ilgilenmeye ve bunu nasıl kullanabileceğini düşünmeye başlamış. Ailesinin mücevheratla uğraşması sebebiyle Türkiye'den Amerika'ya eBay yoluyla mücevherat paketleri satmaya başlamış, satışlar her geçen gün arttıp günde 22-23 pakete kadar çıkmış. Fakat bir süre sonra eBay'deki rekabetin artması ve karlılığın azalmasıyla yeni birşeyler yapması gerektiğini düşünen Çurey, bu tecrübesini Türkiye'ye aktarabileceği bir sektör arayışına girmiş. O dönemlerde alışveriş sitelerinin yeni yeni kurulması ve kategorilerinin çok sınırlı olmasını göz önüne alan Çurey, yaptığı pazar araştırmaları sonucunda saat kategorisinde pazarın boş olduğunu ve yeterli büyüklüğe sahip olduğunu farketmiş. Öncelikle alışveriş sitelerine saat satarak hem pazarı büyütüp hem de kendi sitesi için alt yapı hazırlamış. 2003 yılında bir alışveriş sitesinden çok görselleriyle ön plana çıkan samimi bir site olarak kurulan alisverissaati.com daha çok bir saat portalı gibiydi. 2006 yılında yavaş yavaş arayüzleri değişen site, 2007'de görselleri biraz daha geri plana alınarak yeni görünümüyle hizmet vermeye başladı. İnsanların internette alışveriş yapmaları için ilk önce güven sağlanması gerektiğini vurgulayan Çurey, o dönemlerde Türk sitelerinde atlanan bir noktayı farkedip, sitenin bir çok yerine "Bizi arayın" sloganıyla telefon numaralarını yazdıklarını söyledi. Bu düşünceleri gerçekten işe yaramış ve satışları her geçen gün daha da artmış. Tabi satışların artmasındaki en önemli etkenlerden biri de uyguladıkları agresif taksit seçeneği ve agresif fiyatlandırma. Bu stratejinin amacı, insanların mağazalardan görüp beğendiği ürünleri gelip siteden almalarını sağlamak. Bu stratejilerinin tuttuğunu günde 300 saate kadar çıkabilen satış miktarlarından da anlayabiliyoruz. Sitede en çok Casio satılması sonucunda, Casio'nun Türkiye'deki yanlış imajını değiştirmek amacıyla bir proje geliştirilerek, Casio ortaklığı ile Casiopoint'ler açıldı.

Kudret Çurey'in bu girişimiyle alisverissaati.com, şu anda 4 milyon dolar ciroya, yaklaşık 150 bin üyeye sahip, günlük 20000 trafiği olan ve birçok mağazanın vazgeçemediği bir referans noktası haline gelmiş. Peki bu hikaye hep toz pembe mi olmuş? Tabi ki hayır... Mesela bu aktif e-ticaret hayatı nedeniyle Kudret Çurey, 1996 yılında girdiği okulundan 2006 yılında mezun olabilmiş. Sitenin ilk dönemlerinde server alt yapısını tam oturtmadan reklam vermeleri sitenin çökmesine sebep olmuş. Mesafeli satış sözleşmesinde taksitli satışlar için artı bir maddenin konulması gerektiğini bilmediklerinden dolayı Sanayi Bakanlığı'ndan ceza almışlar. Bu sebeplerden ötürü hukuk, finans ve teknoloji danışmanlarıyla çalışmaya başlamışlar. Saat sektöründeki insanların, o dönem orta eğitim düzeyinde olmaları ve internet dünyasını yeterince kavrayamamaları nedeniyle Çurey'in bu işi başaramayacağını düşünerek sadece toptan satışı kabul etmeleri, saat stoğu tutmayı zorunlu kılmış. Bu durum sitedeki satışlarda kimi zaman zorluk çıkmasına neden olmuş. WOMM'un öneminin farkında olan Çurey, bu gibi durumlarda müşteri memnuniyetini sağlamak için elinden geleni yapmış. Ama bir yandan da mağazalaşma yönündeki fikirlerin ortaya çıkmasına neden olan bu durum sayesinde Sirkeci'de interaktif bir mağaza açılmış. Bu mağaza sayesinde güven unsuru daha da desteklenmiş.

Türkiye'nin ilk saat portalı ve dünyada 2. en çok ziyaret edilen saat sitesi olan alisverissaati.com için planlanan hedefler neler? Farklılıklarını Google'ı rakip seçerek elde edebileceklerini söyleyen Çurey, Gillette, Selpak gibi ürüne adlarını vermek istediklerini, insanların saatlerle ilgili merak ettiklerini Google' a saat yazmadan direk alisverissaati.com 'a girerek öğrenmelerini hedeflediklerini belirtti. Buna ek olarak uluslararası bir firma haline gelmeyi de hedeflediklerini ve bunun için araştırmalar yapıldığını da söyledi.

Kıssadan hisse yapacak olursak, girişimci ruhu kaybetmemek, pazarı iyi analiz edip doğru zamanda adımlar atmak, alanda tek olabilmeyi başarabilmek, engellerden yılmamak, gerektiğinde bilenlere danışmak, hedefleri yüksek tutmak başarının anahtarları. İlgilenenlere duyurulur...

Not: Bizlerle hikayesini paylaşan, bizleri cesaretlendirip yol gösteren Kudret Çurey'e teşekkür ederiz.

Hiç yorum yok: