28 Şubat 2008 Perşembe

Bir Girişimcinin Hikayesi: Kudret Çurey ve alisverissaati.com





Çoğumuzun aklına yaratıcı olduğunu düşündüğü fikirler gelir de bir türlü onları hayata geçirecek cesareti gösteremeyiz. Hep bir destek ararız kendimize, "Yapamazsın sen bu işi!", "Bunlarla uğraşmak yerine önce okulunu bitir" diyenlere daha çok kulak asarız, yavaş yavaş körelir girişimci ruhumuz ve sonunda vazgeçeriz. Kudret Çurey'in hikayesi bu ön yargıları, kalıpları yıkıp girişimci ruhlara ışık tutacak, ilham verecek nitelikte.

1996 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümüne giren Kudret Çurey, 2002 ylında önce tatil amaçlı gittiği Amerika'da internet ve eBay gerçeği ile karşılaşıp ilgilenmeye ve bunu nasıl kullanabileceğini düşünmeye başlamış. Ailesinin mücevheratla uğraşması sebebiyle Türkiye'den Amerika'ya eBay yoluyla mücevherat paketleri satmaya başlamış, satışlar her geçen gün arttıp günde 22-23 pakete kadar çıkmış. Fakat bir süre sonra eBay'deki rekabetin artması ve karlılığın azalmasıyla yeni birşeyler yapması gerektiğini düşünen Çurey, bu tecrübesini Türkiye'ye aktarabileceği bir sektör arayışına girmiş. O dönemlerde alışveriş sitelerinin yeni yeni kurulması ve kategorilerinin çok sınırlı olmasını göz önüne alan Çurey, yaptığı pazar araştırmaları sonucunda saat kategorisinde pazarın boş olduğunu ve yeterli büyüklüğe sahip olduğunu farketmiş. Öncelikle alışveriş sitelerine saat satarak hem pazarı büyütüp hem de kendi sitesi için alt yapı hazırlamış. 2003 yılında bir alışveriş sitesinden çok görselleriyle ön plana çıkan samimi bir site olarak kurulan alisverissaati.com daha çok bir saat portalı gibiydi. 2006 yılında yavaş yavaş arayüzleri değişen site, 2007'de görselleri biraz daha geri plana alınarak yeni görünümüyle hizmet vermeye başladı. İnsanların internette alışveriş yapmaları için ilk önce güven sağlanması gerektiğini vurgulayan Çurey, o dönemlerde Türk sitelerinde atlanan bir noktayı farkedip, sitenin bir çok yerine "Bizi arayın" sloganıyla telefon numaralarını yazdıklarını söyledi. Bu düşünceleri gerçekten işe yaramış ve satışları her geçen gün daha da artmış. Tabi satışların artmasındaki en önemli etkenlerden biri de uyguladıkları agresif taksit seçeneği ve agresif fiyatlandırma. Bu stratejinin amacı, insanların mağazalardan görüp beğendiği ürünleri gelip siteden almalarını sağlamak. Bu stratejilerinin tuttuğunu günde 300 saate kadar çıkabilen satış miktarlarından da anlayabiliyoruz. Sitede en çok Casio satılması sonucunda, Casio'nun Türkiye'deki yanlış imajını değiştirmek amacıyla bir proje geliştirilerek, Casio ortaklığı ile Casiopoint'ler açıldı.

Kudret Çurey'in bu girişimiyle alisverissaati.com, şu anda 4 milyon dolar ciroya, yaklaşık 150 bin üyeye sahip, günlük 20000 trafiği olan ve birçok mağazanın vazgeçemediği bir referans noktası haline gelmiş. Peki bu hikaye hep toz pembe mi olmuş? Tabi ki hayır... Mesela bu aktif e-ticaret hayatı nedeniyle Kudret Çurey, 1996 yılında girdiği okulundan 2006 yılında mezun olabilmiş. Sitenin ilk dönemlerinde server alt yapısını tam oturtmadan reklam vermeleri sitenin çökmesine sebep olmuş. Mesafeli satış sözleşmesinde taksitli satışlar için artı bir maddenin konulması gerektiğini bilmediklerinden dolayı Sanayi Bakanlığı'ndan ceza almışlar. Bu sebeplerden ötürü hukuk, finans ve teknoloji danışmanlarıyla çalışmaya başlamışlar. Saat sektöründeki insanların, o dönem orta eğitim düzeyinde olmaları ve internet dünyasını yeterince kavrayamamaları nedeniyle Çurey'in bu işi başaramayacağını düşünerek sadece toptan satışı kabul etmeleri, saat stoğu tutmayı zorunlu kılmış. Bu durum sitedeki satışlarda kimi zaman zorluk çıkmasına neden olmuş. WOMM'un öneminin farkında olan Çurey, bu gibi durumlarda müşteri memnuniyetini sağlamak için elinden geleni yapmış. Ama bir yandan da mağazalaşma yönündeki fikirlerin ortaya çıkmasına neden olan bu durum sayesinde Sirkeci'de interaktif bir mağaza açılmış. Bu mağaza sayesinde güven unsuru daha da desteklenmiş.

Türkiye'nin ilk saat portalı ve dünyada 2. en çok ziyaret edilen saat sitesi olan alisverissaati.com için planlanan hedefler neler? Farklılıklarını Google'ı rakip seçerek elde edebileceklerini söyleyen Çurey, Gillette, Selpak gibi ürüne adlarını vermek istediklerini, insanların saatlerle ilgili merak ettiklerini Google' a saat yazmadan direk alisverissaati.com 'a girerek öğrenmelerini hedeflediklerini belirtti. Buna ek olarak uluslararası bir firma haline gelmeyi de hedeflediklerini ve bunun için araştırmalar yapıldığını da söyledi.

Kıssadan hisse yapacak olursak, girişimci ruhu kaybetmemek, pazarı iyi analiz edip doğru zamanda adımlar atmak, alanda tek olabilmeyi başarabilmek, engellerden yılmamak, gerektiğinde bilenlere danışmak, hedefleri yüksek tutmak başarının anahtarları. İlgilenenlere duyurulur...

Not: Bizlerle hikayesini paylaşan, bizleri cesaretlendirip yol gösteren Kudret Çurey'e teşekkür ederiz.

25 Şubat 2008 Pazartesi

E-Ticaret Dersinde Hamit Kekeç Rüzgarı

Yeni mezunların en büyük derdi öğretilen teoriyle gerçek iş yaşamının farklı olması ve bunun sonunca yaşanan zorluklar. E-ticaret dersinde ise teori kalbını biraz aşıp uygulamaları birebir yaşıyoruz. Bu noktada tecrübeler yolumuzu aydınlatan ışık oluyor. Dersimize gelen konuklar tecrübelerini, internet dünyasındaki şirketleri, yaşanan zorlukları, bulunan çözümleri anlattıkça yaptığımız yada yapacağımız projelerde eminim ki daha az hataya düşeceğiz.

Bu hafta dersimize Embrio.com 'un Genel Müdürü Hamit Kekeç katıldı. Şu anki e-ticaret ortamı, yapılması gerekenler, yapılan hatalar, şirketler hakkında konuşurken ne yazık ki süre çabuk doldu.

Bu sohbetin bizlere kattıklarından bahsedecek olursak artık başarı sadece işi doğru yapmakla değil işine yaratıcılığını ve yeteneğini katmakla kazanılıyor. Eğer e-ticaret yapmak istiyorsanız ya kimsenin olmadığı bi alan bulmak yada birinciyi yerinden edebilecek kadar iyi bir fikre sahip olmak gerekiyor, çünkü birinci olan dışındaki isimler hatırlanmıyor. Sanal alem bu açıdan gerçek dünyadan daha acımasız. tio.com.tr fiyat kıyaslaması yapan bir Embrio .com şirketi. Yerli piyasada diğer firmaların 7-8 senedir gelemedikleri noktaya 2 ayda gelebilmelerinin sırrı mağzalarla site arasında sağlanan entegrasyon ve puanlama sistemi. Diğer firmalar taklit siteler yapmaya çalışırken tio.com.tr 'nin bu yaratıcılığı ona büyük bir avantaj sağlamış. Facebook'la myspace arasındaki en büyük farklardan biri olan ve facebook' u bu konuda bir adım öteye götüren yenilik kullanıcıların uygulamalar yaratabilmesi. Bağımsız yazılımcılar tarafından yapılan bu uygulamalar facebook' un yazılım açısından benzer sitelerin önüne geçmesini sağlıyor. Eğer yaratıcı bi fikriniz yoksa ve lideri alt edemeyeceğinizi görüyorsanız o zaman lideri satın almak yada ona ortak olmak en mantıklı hareket olacaktır. Google 'ın youtube u, eBay'in sykpe'ı alması buna örnek verilebilir.

Her işi yapmaya çalışmak değil bir konuya odaklanmak ve o konuda en iyi olmak başarıya giden daha kestirme bir yol. Yahoo ve eBay bu konudaki 2 örnek. Yahoo her türlü hizmeti vermeye çalışırken eBay sadece açık arttırma hizmeti sunmaktadır ve bu konudaki başarısı da tartışalamayacak şekilde büyüktür. Yahoo isminden dolayı bir trafik sağlasa da bir çok hizmeti sunmaya çalışması onun sunduğu hizmetlerde lider olmasını engellemekte.

Doğru vizyona sahip insanlarla işe başlamak, yaptığınız işe daha çok değer katacak stratejik işbirlikleri kurmak ve yeterince sermayeye sahip olmak başarının diğer sırları arasında. Diğer bir sır da tabi ki doğru bir pazarlama yapmak. Zaman değiştikçe reklam ve pazarlama stratejileri de değişiyor, bilinen kalıplar yıkılıyor. Artık etkili bir pazarlama yapmak için farklı hedef kitlelerine farklı stratejilerle yaklaşmak ve onları doğru noktalardan vurmak gerekiyor. 30 bine yakın üyesi olan tio.com.tr yılbaşında özel çekilişler, 14 Şubat'a özel oyunlar, belirledikleri bir sayıdaki üyeye çeşitli ödüller sunarak bunların hedef kitle üzerindeki etkilerini ölçüyorlar. WOMM, "word of mouth marketing", artık en etkili pazarlama yollarından biri oldu. Bu nedenle konuşturacak işler yapmak, ilgi çekici hikayeler ortaya atmak gerekiyor.

Doğru bir hıza sahip olmak, planlarını düzgün gerçekleştirebilmek hayati önem taşımakta. Hedefleri doğru belirlenmez yada hedeflere doğru zamanda ulaşılamazsa girişiminiz hüsranla sonuçlanabilir. Örneğin, ulaşmaya çalıştığınız üye sayısına ulaşamaz, yada gelirlerinizi düzgün finanse edemezseniz girişiminize son vermek zorunda kalabilir, daha fazla finans gücüne sahip olan ve sizi taklik ederek başarıya ulşabilecek insanlarında önünü açmış olursunuz.

Bizlere kattığı bakış açısından dolayı Hamit Kekeç'e çok teşekkür ederiz...

11 Şubat 2008 Pazartesi

"bildirgec.org" takipte!!!

"Ruhunuza zenginlik katar" sloganıyla yola çıkan bildirgec.org internet ve tasarım üstüne yoğunlaşan, bunun yanı sıra popüler kültür, karşıt kültür, reklam, pazarlama, iletişim gibi daha bir çok konu hakkında bildirilerin, yorumların paylaşıldığı online komünitedir.

31 Aralık 1999 tarihinde kurulmuştur. Siteye ismini Cem Başpınar ve Ozan Çağlargil vermiştir. Sitenin ilk sürüm PinkPackets'ın Flex Book misafir defteri, ikinci sürümü Cameron McKay'in Nune isimli haber programı, üçüncü sürümü ise Ufuk Kocolu'nun hazırlamış olduğu alt yapıdır. Site şu anda Fırat Can Başarır, Ozan Çağlargil, Cem Başpınar ve Hasan Yalçınkaya'nın çalışmaları sayesinde 4. sürümüyle hizmet vermektedir ve php3 ile mysql alt yapısına sahip drupal adlı içerik yönetim sistemini kullanmaktadır.

Üyelik sistemiyle işleyen sitede üyelerden herhangi bir ücret talep edilmemektedir. Pillinetwork' den alınan üyelik diğer pillinetwork ürünlerinde de geçerli olmaktadır. Sitenin gelir kaynağı ise alınan reklamlardır.

Sitenin pillinetwork ürünü olması en cazip yönlerinden biridir. Böylece siteye katkısı olan üyelere reklam gelirlerinin %70'i, yazdıkları yazıların okunma oranına göre paylaştırılmaktadır. Bildiri, mim, günlük ve yorum olmak üzere 4 tür yazı biçimi bulunmaktadır. Pillinetwork ürünü olmasıyla beraber sitenin tasarımı da daha etkili bir hal almıştır. Uzun yıllardır hizmet veriyor olması sayesinde geniş bir arşive sahip olan site oldukça büyük bir kitleye sahiptir.

Kullanıcı haklarına büyük önem veren bildirgec.org, özellikle alıntılarda kaynak belirtilmesine dikkat etmektedir. Yazı içeriklerinden yazarlar sorumlu tutulmaktadır. Bildiriler yayınlanmadan önce yöneticiler tarafından kontrol edilmektedir.

Site için genel eleştiriler, yorumların son zamanlarda bildirileri geliştirmek amacının dışına çıktığı yönündedir. Yorumların da yöneticiler tarafından takip edilip gereksiz yorumların önlenmesi sitenin daha keyifli hale gelmesini sağlayabilir.